Autor Subiect: Intercooler - intrebuintarea, si performante  (Citit de 4588 ori)

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

Offline cosminnedelcu

  • Be smart, think smart, open your mind!
  • Moderator
  • Profesionist
  • *****
  • Thanked: 3 times
  • Reputation: 2496
  • Gen: Bărbat
  • Bucuresti
    • http://www.smartfan.ro
Intercooler - intrebuintarea, si performante
« : Martie 04, 2009, 02:41:54 p.m. »
Intercooler-ul este montat (si necesar) doar pe masinile cu admisie fortata de aer. Cele 2 principale moduri de admisie fortata de aer sunt folosirea unei turbine sau a unui compresor mecanic (mai exista si alte moduri cum ar fi solutii hibride, multi-turbina samd)

Deoarece aerul este comprimat de turbina (sau compresor) si deoarece turbina (compresorul mai putin) este incinsa aerul comprimat se incalzeste puternic (peste 100 de grade celsius) si are tendinta de a se decomprima micsorand sau chiar anuland aproape efectul. Pentru a preveni acest lucru se monteaza un radiator aer-aer numit si intercooler, charge-air-cooler sau in Germana Ladeluft-kuhler.
Pozitiile de montaj standard sunt 3, in ordine descrescatoare a preferintei producatorilor:

a. In fata, lateral (SMIC = Side Mounted InterCooler);

b. In fata, central (FMIC = Front Mounted InterCooler);

c. Cu priza de aer sub capota (in general SUV-uri);

Cea mai eficienta pozitie pentru racire este FMIC.
Cu cat aerul admis este mai rece, randamentul motorului termic va creste, si in plus cu cat aerul este mai rece cu atat temperatura postcombustie este mai mica si stresul intern al pieselor interne ale motorului este mai mic ducand la o fiabilitate mai buna.
Din pacate un intercooler este o piesa scumpa si de aceea o vreme nu s-au montat pe turbo-diesel-uri sau s-au montat intercooler-e mici si montate lateral.
Ideal este ca un intercooler sa aiba suprafatele scaldate de gaze (cea interioara si cea exterioara) cat mai mari dar si volum cat mai mic si cadere de presiune cat mai mica. Aceste tendinte sunt antagoniste si de aceea trebuie gasit cu grija compromisul ideal.
Suprafetele mari permit schimbul cat mai eficient de caldura, volumul cat mai mic micsoreaza turbo-lag-ul dar duc inerent la o cadere de presiune mai mare micsorand randamentul de supra-alimentare.
Prezenta intercooler-ului sau chiar a unui intercooler mai mare decat cel din fabrica mai poate avea si o utilitate de salvare a motorului de la un dezastru hidraulic. Mai exact situatii in care turbina "se face praf" si se pierde o cantitate mare de ulei in admisia de aer (cantitate mare = 1,5L - 2L de ulei) ar insemna moarte sigura a motorului fara intercooler pentru ca ar ajunge direct in motor gripandu-l si indoindu-se biele etc. etc. S-au intamplat cazuri cand intercooler-ul a retinut (impreuna cu tubulatura aferenta) acest ulei.
Tot legat de intercooler trebuie spus ca eventuale neeteanseitati la intercooler sau la tubulatura lui (post turbo cel putin), la TDI cel putin, se pot observa si prin usoare scurgeri de ulei. Multi necunoscatori atunci cred ca intercooler-ul este un racitor de ulei ceea ce nu este. Uleiul este de fapt doar un film subtire depus pe interiorul traseului de aer. Uleiul acesta provine din 2 surse:

a. CCV
b. Turbina

Sunt pierderi naturale (normale) de ulei si nu trebuie sa ingrijoreze decat daca gasiti ceva gen 50-100 ml de ulei in intercooler sau mai mult. Atat CCV-ul (recircularea gazelor de carter - inevitabil cu vapori de ulei) cat si lagarele turbinei sunt imperfecte si "pun" ulei putin in tubulatura si intercooler.
DEFINITIA:

INTERCOOLER:
Intercooler - un element absolut necesar oricarei masini echipate cu turbo. Radiatorul din echiparea originala a masinii nu face fata temperaturilor mari ce rezulta in urma diferitelor modificari ale motorului, necesitand o inlocuire.
Prin intermediul unui intercooler se obtin temperaturi mai scazute cu pana la 40- 55 grade rezultand astfel si cresteri de putere cu 12- 13% mai mari.
Cu cat creste presiunea , cu atat este mai mare temperatura rezultand o densitate mai mica. In urma racirii, aerul devine mult mai dens astfel incat este posibila o umplere mai mare generand cuplu si putere mai mare.

Ma bucur ca sunt alte cluburi care ofera si astfel de explcatii
Air is drawn into the cylinder of a diesel engine and compressed by the rising piston at a much higher compression ratio than for a spark-ignition engine, up to 25:1. The air temperature reaches 700–900 °C, or 1300–1650 °F.
 

Offline bestbogdanel

  • Nou-venit
  • *
  • Reputation: 1
  • Gen: Bărbat
  • just registered
Re: Intercooler - intrebuintarea, si performante
« Răspuns #1 : Mai 01, 2013, 07:56:26 a.m. »
Din cate am observat destul de multe persoane fac oarecum confuzie intre turbina si compresor. Pentru ca stiu cateva lucruri despre aceste doua clase de obiecte ma simt dator sa aduc cateva clarificari post-ului de mai sus.
In primul rand sa incep cu inceputul. Definitia, data de mine, pentru fiecare din cele doua clase mai sus amintite:
1. turbina=obiect cu pale care extrage lucru mecanic dintr-un fluid prin destinderea (in cazul gazelor) acestuia. Practic nivelul energetic al fluidului in cauza se reduce, o parte din energia acestuia fiind data turbinei care o transforma in lucru mecanic.
2. compresor=obiect care cedeaza energie (lucru mecanic) unui gaz (pentru lichide se numeste pompa) comprimandu-l si crescandu-i temperatura (ca si efect secundar).
Intr-adevar sunt doua tipuri de supraalimentare, si anume: super-charged si turbo-charged. Amandoua au un compresor care comprima aerul, diferenta dintre ele fiind ca in primul caz compresorul este antrenat direct de catre motor, pe cand in al doilea caz este antrenat de o turbina in care se destind gazele de ardere. In ambele cazuri se poate poate monta un inter-cooler intre compresor si motor (ca si traseu al admisiei) pentru a imbunatati randamentul termodinamic al mtorului prin scaderea temperaturii de intrare a amestecului.
Sper ca am fost suficient de edificator si ca nu am suparat pe nimeni.
 

 

Social media

Facebook grup Pagina de like