Autor Subiect: [General] - Ce aleg? Diesel sau Benzina?  (Citit de 1490 ori)

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

Offline cosminnedelcu

  • Be smart, think smart, open your mind!
  • Moderator
  • Profesionist
  • *****
  • Thanked: 3 times
  • Reputation: 2496
  • Gen: Bărbat
  • Bucuresti
    • http://www.smartfan.ro
[General] - Ce aleg? Diesel sau Benzina?
« : Aprilie 05, 2009, 10:50:39 p.m. »
Articolul este din "promotor" adaptat, si este redactat pe intelesul tuturor,  cred ca va ajuta multe persoane;

Domnul Otto ne-a învățat că mașinile trebuie să facă pâr-pâr pe bază de benzină. Și așa a fost multe zeci de ani, până când omul de rând a descoperit că îl costă mai puțin la pompă… motorina. Domnul Diesel îi zăpăcește de peste zece ani pe europeni, și de vreo 5-6 ani și pe români.

Francezii i-au învățat și pe nemți să facă motoare bune pe motorină și acum toate mărcile europene se laudă în consumuri și putere. Fabricile s-au reprofilat și produc azi în marea majoritate motoare diesel. Cele mai vândute SUV-uri au motoare de 3 litri motorină. Clasa medie 1,5 - 2 litri. Chiar și pentru cele mai mici există propulsoare de 1,4 sau 1,5 litri foarte eficiente.

Apar tot felul de concepte ecologice bazate pe motorină, însă, în final, toate ard gazul. Motorina a ajuns un fel de "fac totum" în lumea auto. Nu pentru că le-ar plăcea constructorilor aşa de tare, ci pentru că, în cele din urmă, clientul decide, iar clientul, adică tu, vrea un consum cât mai mic, adică să plăteşti cât mai puţin la pompă.

De fapt, construcţia motoarelor pe motorină nu este o inginerie tocmai la îndemâna oricui. Japonezii, spre exemplu, au pus motoare pe motorină pe maşinile exportate în Europa doar ca să facă faţă concurenţei. Însă, dacă întrebi un vânzător, va recunoaşte că marca japoneză pe care o vinde este mult mai pricepută la "benzinare”. Şi cam acelaşi este adevărul la majoritatea constructorilor.

Inovaţiile "diesel” au fost dezvoltate cu precădere în ultimii ani. Spre exemplu, motoarele 1,9 TDI de la VW generau numai 90 CP acum 12 ani. Azi ajung la 180 CP. BMW obţine 204 CP din 2 litri. Cu toate acestea, chiar şi cele mai performante motoare diesel necesită o minimă experienţă din partea şoferului, care trebuie să înveţe cum să îl pună la treabă corespunzător.

Plecarea de pe loc pune probleme mai ales începătorilor, care nu ştiu să controleze turaţia. Cuplul mare flatează mai ales orgoliul masculin, însă elanul se taie rapid, pe la 4.000 turaţii. Zgomotul rămâne mereu o problemă, deşi pe unii îi "gâdilă plăcut în ureche”.

La final, toate compromisurile fac banii plătiţi la pompă - mai puţin cu măcar 30% faţă de benzină. Din păcate, "avantajul client” se topeşte la prima revizie. Pui ulei mai mult şi mai scump, filtre mai bune şi mai scumpe, schimbi un injector mult mai scump, o baterie mai mare şi mai scumpă, un volant cu masă dublă mai… aţi ghicit… scump.

Cu toate acestea, costurile însumate rămân sub cele necesare întreţinerii unei maşini pe benzină, cu mai multe condiţii:

aduni cel puţin 40.000 km rulaţi pe an (în România chiar peste 50.000 din cauza preţului la pompă al motorinei)
faci naveta pe distanţe lungi, pentru că motoarele diesel dau cel mai bun randament la temperatura optimă de funcţionare şi turaţii constante, adică nu prin Bucureşti
nu ai ambiţii sportive prea mari, pentru că vei creşte consumul, vei scoate mai mult fum, vei arde mai mult ulei etc…
Şi atunci, mă întreb cum poate un om chibzuito-zgârcit să se reorienteze către benzină?
Atunci când alimentăm carburanţi clasici la pompă - benzină, motorină, GPL etc. - din punct de vedere tehnic, nu facem altceva decât să scoatem soarele şi carbonul din pământ ca să îl ardem din nou. Te-am zăpăcit?

Păi, soarele a susţinut fotosinteza acum câteva milioane de ani, animalele şi plantele au putrezit şi au "fiert” apoi la foc mic în adâncuri pentru ca acum să le extragem sub formă de ţiţei, să le rafinăm şi apoi să le băgăm în motor ca să scoatem soarele, adică energia din ele. În paranteză fie spus, tocmai asta e problema şi cu încălzirea globală. Carbonul acela ascuns în fundul pământului se combină cu oxigenul din aer ca să devină… ţi-aduci aminte dintr-a şaptea… CO2, adică unul dintre principalele gaze cu efect de seră.

Gata cu lecţia de fizică şi chimie, că ne plictisim. Important de reţinut din acest paragraf rămâne faptul că benzina este produsul rafinat la temperatura cea mai ridicată, adică este cel mai curat şi cu conţinutul caloric cel mai mare pe care îl poţi cumpăra la pompă. Deci, pentru performanţă înaltă în motoare clasice ai nevoie de benzină.

Dovada cea mai bună în acest sens sunt campionatele de raliu sau Formula 1. Există şi tentativele de tip TDI: o Skoda Fabia pe motorină cu motor de 1,9 TDI şi 180 de cai putere a avut performanţe mediocre în Campionatul Naţional de Raliuri, în timp ce legendarul R10 TDI a reuşit să uimească la Le Mans, însă rămâne un exerciţiu de anduranţă.

De fapt, toate motoarele moderne pe motorină au aceeaşi problemă - se bazează pe turbină pentru plusul de putere. Fără să intrăm în prea multe detalii tehnice, un diesel va urca mai agale la deal, datorită cuplului superior, însă va sprinta în reprize scurte, limitat de plaja mică de turaţie în care lucrează, în mod obişnuit 1.200 - 4.500 RPM.

Benzina trebuie turată corespunzător la deal, însă va sprinta liniar de la 1.000 RPM până către 7.000 RPM. Adică este, cum se spune, mai elastică. Asta, dacă ne referim la motoarele aspirate. Dacă mai punem şi o turbină pe un motor de benzină, acesta va depăşi brutal acelaşi litraj la motorină. Pentru pasionaţi, există motoare de 2 litri benzină turbo care au fost duse spre 1.000 de cai putere. Enorm şi ireal.

Iar la sfârşit, ca să tragem linie, trebuie să admitem este ca şi cum am compara maşina lui Fred cu cea a lui Barney din The Flintstones. Pentru proiectanţii şi inventatorii realişti, ziua când benzina se va termina este tot mai aproape.

Aşa că mai bine să începem să ne certăm pe kilowaţi puşi instant la roată de motoare electrice ultra-performante, propulsoare pe bază de apă sau microgeneratoare nucleare sub capotă. Eu despre aşa ceva am citit într-o carte de Alexandru Mironov, primită o dată cu premiul la finele clasei I. Astea da motive de dispută…


« Ultima Modificare: Ianuarie 07, 2010, 03:32:13 p.m. de cosminnedelcu »
Air is drawn into the cylinder of a diesel engine and compressed by the rising piston at a much higher compression ratio than for a spark-ignition engine, up to 25:1. The air temperature reaches 700–900 °C, or 1300–1650 °F.
 

 

Social media

Facebook grup Pagina de like